fredag 28 november 2014

Koll på tal och begrepp

Idag var det dags att checka av lite vad vi lärt oss i matematik de senaste veckorna. Vi hade en bedömningslektion i stationsform.

Alltså arbetade vi på olika stationer och bytte platser när Katharina/Anna sa till. Syftet var att vi pedagoger skulle få syn på vem som behövde träna mer och vad.

Vi arbetade med matematiska begrepp. Här jämna tal.

Här visade vi att vi förstått talens grannar.

Det är inte helt lätt. Före och efter är begrepp som vi ska träna ännu mer på.

 Hur ser talen ut och vad heter de?

"Här står det fyra!"

I vilken ordning kommer talen 0-10?

Kombinera siffra och antal.

 Knopparna visade vad de kunde.

 När vi väntade på byte till en ny station läste vi böcker.

Dagen avslutades med att vi tände det första ljuset i adventsljusstaken...

 ... och lyssnade på en julsaga.

Katharina läste och alla vi andra tittade på bilderna. Vi hade sedan ett musikpass där vi övade på sånger som vi ska sjunga för föräldrarna om några veckor.

Dagen avslutades med att vi tittade på Mamma Mu och Kråkans jul.

Kråkan är ju en av veckans viktiga fåglar så vad kunde passa bättre?

Kråkan är vän med Mamma Mu. På måndag ska vi titta lite närmare på deras vänskap. Kan en kråka vara vän med en ko? Kan en flicka och en pojke vara vänner? Kan vi vara vänner fast vi kommer från olika länder? Så viktiga frågor. Följ oss här på Rosenknoppar. Trevlig helg!

torsdag 27 november 2014

Lära ute

Igår lärde vi oss att rita fåglar. 

Anna/Katharina ritade före, streck för streck och vi andra ritade efter. Först gjorde vi träningsfåglar på kladdpapper.

Sedan var det dags att rita en riktigt fin fågel på framsidan av vår fågelbok.

Streck för streck. Och det blev riktigt bra!

Vi blev alla stolta över våra fåglar.

När vi ritar på detta sätt känner alla att vi lyckas och självkänslan är viktig för framgång i lärandet. 

Innan vi gick på rast fick vi noggranna instruktioner för nu skulle vi ut och leta fåglar i Herrgården! 

Dags för utelektion. Alla ettor på marsch.

Samling, nya instruktioner och gruppindelning.

Rusning! På jakt efter vårt nya tal, nämligen talet 10.

"Vad ska vi ta?"

Samarbete över klassgränserna. Vårt mål är att ettorna ska känna sig som en stor grupp istället för två klasser. Då blir det fler att känna samhörighet med och fler kompisar att leka med.

Talet tio
4+6

5+5

5+5

5+5

10+0

9+1

5+5

Varje grupp fick visa sin bild av talet tio och hur man kan dela upp det. Sedan var det dags för fågelräkning.

Vilken entusiasm!

Alla fåglar i träden runt om Zlatan-planen blev noggrant räknade.

Ett streck för varje fågel. Vi lärde oss att sätta ett streck på snedden varje gång vi kom till talet fem.

Vi såg tydligt hur medvetna knopparna plötsligt blev om sin omgivning. Det fanns ju fåglar precis överallt om vi bara tittade ordentligt. Många kom springande till oss pedagoger och beskrev ivrigt hur olika fåglar såg ut. Tala om att använda språket i en verklig och för eleven viktig situation.

Det var en fröjd att se samarbetet i flera grupper. Att kunna samarbeta är inte självklart när man går i ettan. När vi kom tillbaka från vår lyckade utflykt handlade samtalet om just detta. Vi kom fram till många kloka slutsatser. Ett urplock:

Vi kan samarbeta med både pojkar och flickor.
Vi måste lyssna på varandra.
Vi ska hjälpas åt.

Kloka knoppar!

tisdag 25 november 2014

Ff och talgrannar

Forskning säger att läsinlärning sker bäst genom att vi dels lär oss att ljuda ord och dels lär oss att helordsläsa. För att kunna ljuda ett ord behöver vi vara säkra på alla bokstavsljuden. 

Dagens morgonpass handlade om bokstaven Ff. Vi tittade på en filmsnutt från UR.


Vi fick träna på hur Ff låter och höra många ord som börjar på Ff.


Vi hjälptes åt att samla F-ord på tavlan som vi sedan läste tillsammans.Vilka två ord består fotboll av? Fot och boll. Ordet "får" har två olika betydelser. Språk är kul.


Strax innan det var dags för eget arbete, gick vi igenom bokstavens form. Hur skriver vi Ff?


Det märks att barnen börjar bli varma i kläderna. De vet vad som ska göras i bokstavsboken.


Först skulle vi träna några rader med stora F och sedan några rader med små f.


Sedan skulle vårt arbete förstärkas med en bild av något som börjar på Ff.


Denna typ av arbetsuppgift passar fint vid ett helklass-pass med 26 elever.


Arbetsro i klassrummet är så skönt.






Noggrant arbete.





Stolt och nöjd.


Klockan blev halv 10 och det var dags för fruktstund.

Efter rasten skulle ena gruppen lära sig om talens grannar. Målmoln på tavlan.


Vi ville vara säkra på att alla visste vad ordet "granne" betyder.


Begrepp som "före" och "efter" är inte helt självklara utan lätta att blanda ihop. 


Tillsammans redde vi ut begreppen och alla knopparna var med på noterna.


Först tillsammans...


...sen på egen hand...


...med gruppen som stöd.


Enskilt arbete med talens grannar.


Alla klarade uppgiften.


Vi tränade på att ge kamratrespons för första gången.


Vi bytte bok med en kompis...


...och tittade igenom varandras arbete. 



På så sätt fick alla barn träna på talens grannar ytterligare en gång samt hjälpa varandra om något behövde rättas till.


Till sist fick de rita en stjärna i varandras böcker.


Vilket ansvar. Bra jobbat.