tisdag 27 januari 2015

Roterande fröknar 2

I onsdags hade det blivit dags att byta grupper i Året-temat. Eller byta fröknar, rättare sagt.

DSC_7590
Gruppen som skulle starta med månaderna samlades på golvet. Vi läste upp målet för lektionerna och pratade lite om månader. Flera visste i vilken månad de fyller år. Vi lärde oss en sång om månaderna. När vi sjungit några gånger satt sången fint.

Vi tränade på att säga månaderna, flera gånger tillsammans.

DSC_7592
Efter detta var vi redo för lite eget arbete. Vi klippte ut månaderna och klistrade dem i rätt ordning.

DSC_7595
I denna övning tränade vi på att läsa och på att säga månaderna i rätt ordning.

DSC_7594
Vi tränade också på att skapa struktur i arbetet. Det var lite klurigt att hålla ordning på alla månaderna.

DSC_7593
En månad i taget…

DSC_7591
… i tur och ordning.

DSC_7596
Ny dag, ny lektion. Målet för lektionen var detsamma, med ett tillägg. Nu skulle vi lära oss att säga i vilken månad vi fyller år.

Vi startade med att sjunga månadssången. Härliga toner! Vi lekte en lek som tränade månadernas namn. Efter tio minuter hade alla sagt och sjungit månadernas namn flera gånger.

DSC_7598
Vi började arbeta med födelsedagsmånaderna. Några visste när de fyller år och resten tog vi reda på. Alla fick säga ”Jag fyller år i …” och vi lyssnade på varandra.

DSC_7594
Dags för dokumentation i ”Min bok”. En modellmening på tavlan samt en lista över månaderna gav alla en möjlighet att lyckas.

DSC_7590
”Jag fyller år i ____.”

DSC_7593
Mysigt att jobba bredvid min kompis!

DSC_7592
Fin illustration som passar till texten.

DSC_7595
Glad på min födelsedag.

DSC_7591
Färgläggning behöver vi träna mycket på.
DSC_7596
Passet avslutades med att vi läste målmolnet igen. Vad var det vi skulle träna idag? Sista insatsen före lunch var att säga ”Jag fyller år i…”